Մամուլ
ՈՐՈՇ ԴԻՏԱՐԿՈՒՄՆԵՐ 1936-37, 1949, 1953-56 թթ.
ՀԱՅԱՍՏԱՆՅԱՆ ՄԱՄՈՒԼԻ ՎԵՐԱԲԵՐՅԱԼ
(«ԽՈՐՀՐԴԱՅԻՆ/ՍՈՎԵՏԱԿԱՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆ» ՕՐԱԹԵՐԹԻ ՕՐԻՆԱԿՈՎ)
«Խորհրդային/Սովետական Հայաստան» օրաթերթի 1936-37, 1949, 1953-56 թթ. համարները հատ-հատ նայելու ընթացքում առանձնացվել են շուրջ հինգ հարյուր հրապարակումներ, որոնք այս կամ այն չափով, ձևով ու բովանդակությամբ առնչվում են «Armenia Totalitaris» ծրագրի խնդիրներին։ Ընտրված հրապարակումները սքան են արվել կամ լուսանկարվել, կազմվել է ցուցակ, որտեղ նշվել են հրապարկումների խորագրերը, վերնագրերը, առանձնացվել են որոշ բնութագրական դրվագներ, ինչպես նաև նշվել է հրապարակման ամսաթիվը, օրաթերթի տվյալ տարվա և ընդհանուր համարակալման թիվը։
Արդեն իսկ հրապարակումների վերնագրերը կարող են շատ բան հուշել։ Այսպես, կարելի է պնդել, որ հայաստանյան հրապարակումների ոգին, լեզվաոճական առանձնահատկությունները մեծապես ազդվել, ձևավորվել են ԽՄԿԿ ԿԿ-ի օրգան «Պրավդա» օրաթերթի ու, մասնավորապես, նրա առաջնորդողների ազդեցության ներքո։ Վերջիններս և դրանց ոգով գրված հրապարակումները պարունակում են այնպիսի բառեր, բնութագրումներ, ձևակերպումներ, բառակապակցություններ («լրտես», «դիվերսանտ», «հայրենիքի դավաճան», «ստորներից ստորագույններ», «տրոցկիստական շայկա», «բնաջինջ անել», «ճիվաղներ», «թունավոր իժեր», «սողացող սրիկա», «երկերեսանի տրոցկիստ» և այլն), որ ընթերցողին անմիջապես, միանգամից «հասկանալի» է դառնում դրանցում նշավակված, քննադատված երևույթների վատ, անպիտան, խորհրդային ժողովրդին վնասակար լինելը։ Բնութագրական է նաև, որ հայաստանյան հրապարկումների լեզուն իր «թունոտությամբ» այնուամենայնիվ էապես զիջում է «Պրադայի» ձևակերպումների «հյութեղությանը»։
Բնութագրական գծերից է թերթում հանդիպող քննադատությունների, ձաղկումների, նշավակումների, ժողովրդի թշնամիների որոնումների յուրատեսակ «ալիքի» կապը պետության և կուսակցության կյանքում ընթացող որոշակի «կամպանիաների» հետ։ Այսպես, նշված «ալիքների» թվում կարելի է հիշատակել Հայաստանի կոմկուսի ղեկավար Աղասի Խանջյանի սպանությանը հաջորդած ժամանակաշրջանը, 1937 թ. ընթացքում՝ կուսակցական և պետական գործիչների նկատմամբ ընթացող դատավարությունները։ Այդ «կամպանիաների» ժամանակ ցանկացած գործունեություն (կամ դրա բացակայությունը) կարելի էր գնահատել, մեկնաբանել որպես զանցանք, որն ունի գաղափարախոսական հենք և հավասարազոր է «ժողովրդի թշնամիների» կամ նրանցից կազմված «բանդայի» գործունեությանը։ Ամեն ինչ կարելի էր կապել այդ անձի՝ անցյալում ունեցած (կամ, իրականության մեջ՝ չունեցած) գաղափարախոսական շեղումներին, «դաշնակցության» կամ «սպեցիֆիկների» կուսակցության հետ ունեցած կապերին, կամ «ժողովրդի թշնամու» ընկերը լինելու ու նրան չբացահայտելու հետ և այլն։ Շատ դեպքերում այդ բնութագրումները ասվում են անթաքույց ու կարելի է վստահ լինել, որ դրան հաջորդում է տվյալ անձանց հաշվեհարդարը։ Միաժամանակ խոստովանեմ, որ իմ ու իմ գործընկերների համար շատ անսպասելի էր, որ 1949 թ. հունիսի 14-ի աքսորին նախորդող ու հաջորդող օրերին ու ամիսներին բացարձակապես ոչինչ չի գրվել, չի ներկայացվել, թե ինչով էր պատճառաբանված այդ երևույթը։
Սրա հետ մեկտեղ հատկանշական էր դրական բնութագրումների առատությունը խորհրդային մարդկանց «երջանիկ կյանք» պարգևած Ի. Վ. Ստալինի գործունեությունը մատուցելիս՝ «հաղթանակից հաղթանակ տանող», «համաժողովրդական թեկնածու», «աշխատավորների մեծ առաջնորդ», «սովետական ժողովրդի սիրելի հայր, ուսուցիչ և բարեկամ» «ամբողջ աշխարհի խաղաղության դրոշակակիր»։ Էպիտետներ չեն խնայվում նաև Լ. Պ. Բերիայի հասցեին։ Հատկապես 1937 թ. մամուլը լեցուն է նշված գործիչների հեղափոխական անցյալին վերաբերող «ուսանելի» պատմություններով։
Հետաքրքիր է, որ Բերիայի ու նրա հանցակից գործընկերների «մերկացումներին» հաջորդեցին 1937 թ. թունոտ ոգով ու նույնատիպ բնութագրումներով լեցուն հրապարակումներ։ Հիմա էլ նրանք էին ներկայացվում որպես «հայրենիքի ստոր դավաճան», «դավադիր», «անարգ, ստոր թշնամի», «ճիվաղ», որոնց պետք է «ոչնչացնել», «տալ ամենախիստ պատիժ» և այլն։ Միաժամանակ ԽՄԿԿ գործունեության մեջ տեղ գտած թերացումները, բացթողումները չէին գնահատվում որպես սխալներ, այլ դիտարկվում էին լոկ որպես հետևանք, արդյունք «երկրի թշնամիների» գործունեության և այդ իսկ պատճառով ամենահաճախ հնչող կոչն էր «ավելի սերտորեն համախմբվենք հարազատ պարտիայի շուրջը»։
ԽՄԿԿ XX համագումարի (փետրվար 1956 թ.) կարևորագույն ձեռքբերումներից էր անհատի պաշտամունքի մասին բարձրաձայնելը։ Սակայն մամուլում հրապարակվեց այդ համագումարի ժամանակ կուսակցության ղեկավար Ն. Ս. Խրուշչևի արտասանած պաշտոնական ճառը միայն, մինչդեռ բաց տեքստով ասված խոսքը խորհրդային քաղաքացիներին հասանելի դարձավ միայն երեք տասնամյակ անց, չնայած այն տպագրվել էր արևմտյան մամուլում արդեն իսկ 1956 թ.։ Պետք է, սակայն, նշել Ն. Ս. Խրուշչևի հետևողականությունը, քանի որ համագումարին հաջորդեցին ԽՄԿԿ ԿԿ-ի որոշումները, որտեղ ամեն ինչ համեմատաբար ավելի բաց էր ասված։ Բնութագրական է նաև կուսակցության համար «փրկարար» դեր կատարող «անհատի պաշտամունք» ձևակերպման՝ լայն գործածության մեջ դնելը և հենց միայն ա´յդ կերպ ստալինյան ժամանակաշրջանի բոլոր հանցագործությունները բացատրելու փորձը. չէ որ հակառակ պարագայում կպարզվեր, որ բոլոր հանցագործությունների հետևում կանգնած է հե´նց ԽՄԿԿ-ն ու նրա ստեղծած վարչակարգը։
Հարություն Մարության
[ 1936թ. մամուլ ] [ 1937թ. մամուլ ] [ 1953թ. մամուլ ] [ 1954թ. մամուլ ] [ 1955թ. մամուլ ] [ 1956թ. մամուլ ]